حبیب کارگر با اشاره به اهمیت نظام آموزش به روش استاد – شاگردی نوین گفت:در راستای ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوری های روز و همچنین استمرار و تثبیت مشاغل موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خانگی و سنتی با استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی در توسعه آموزش های مهارتی و در اجرای سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و آیین نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب آبان ماه 1390 هیات وزیران و نیز ماده 21 قانون برنامه پنجم توسعه برای استفاده از ظرفیت های آموزشی محیط کار واقعی، آموزش به روش استاد – شاگردی نوین ایجاد شد.
کارگر گفت: روش استاد – شاگردی نوین یکی از شیوه های آموزشی است که بسیاری از کشورها از جمله آلمان، ترکیه، ایتالیا و بسیاری از کشورهای منطقه تجربیات خوبی در خصوص آن دارند و با کمک این شیوه به نتایج خوبی در بحث اشتغال جوانان جویای کار دست یافته اند.
وی با بیان اینکه روش استاد – شاگردی در ایران به زمان های خیلی طولانی تر برمی گردد بیان داشت: وقتی این روش را با ساز و کارهای خوب بومی تلفیق می کنیم می توانیم به شیوه آموزشی جدیدی به نام روش استاد – شاگردی نوین برسیم.
ایشان یکی از نکات مثبت این طرح را استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های بخش خصوصی برشمرد و گفت: ظرفیت های بخش دولتی برای اشتغال بسیار محدود است. همچنین ما نمی توانیم در تمام شهرستان ها و روستاهای استان،مراکز آموزش فنی و حرفه ای ایجاد کنیم زیرا تاسیس این مراکز نیازمند تجهیزات گسترده و گران قیمت است و با توجه به منابع مالی موجود امکان پذیر نیست. ما می توانیم در مناطق فاقد مراکز آموزش فنی و حرفه ای با کمک بخش خصوصی آموزش های لازم را به افراد جویای کار و جوانان آن منطقه ارائه کنیم و با این روش عدالت در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در سراسر استان برقرار می شود.
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از دغدغه هایی که معمولا نظام های آموزشی دارند هماهنگی نظام آموزشی با بازار کار است. بسیاری از کشورها با این چالش روبرو هستند که کشور ما نیز جزو یکی از این کشورها است.در شیوه آموزشی استاد – شاگردی نوین نکته مثبت خوبی که وجود دارد این است که آموزش ها کاملا مبتنی بر نیاز بازار کار است. زیرا این آموزش ها در محیط کار ارائه می شود بنابراین بخشی از نیازهای جامعه را پوشش می دهد. به همین خاطر هیچ فاصله ای بین آموزش ها و نیاز بازار کار وجود ندارد و مهارت آموز در محیط کار واقعی آموزش های لازم را فرا می گیرد.
کارگر گفت: نکته دیگری که وجود دارد این است که معمولا در محیط های آموزشی فقط مباحث آموزشی برای ارائه خدمت و یا تولید محصول ارائه می شود. در حالی که در این روش کارآموز با مهارت هایی که فرد نیاز دارد تا در کار خود از آنها کمک بگیرد ( مهارت های نرم) از جمله : شناخت بازار کار، شناخت مشتریان، نحوه بازاریابی، نحوه تعامل با مشتری و مباحثی از این قبیل آشنا می شود.
مهندس کارگر از اهداف دیگر این روش را کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده سازی شاگرد برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، ارتقای توانمندی های حرفه ای معطوف به نیازهای بازار کار، ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری شاگرد با مشاهده محیط کار واقعی، هماهنگ نمودن آموزش های مهارتی و روزآمد کردن استانداردهای آموزشی با تحولات فنی بازار کارو حفظ و تقویت مشاغل سنتی و صنایع دستی برشمرد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 24,نوامبر,2024